Chronisch tekort aan geld

Profit First Winst

Binnen je bedrijf heb je goede omzetten, je vindt dat je een goed lopend bedrijf hebt. Toch blijkt iedere keer weer als je facturen moeten betalen, dat er te weinig geld op de bank staat (of zelfs rood). Iedere keer weer een tekort aan geld.

Heb je al eens gekeken binnen je bedrijf naar hoe het komt dat je chronisch tekort aan geld hebt?

Ondanks dat je voldoende omzet maakt binnen je bedrijf kan een tekort aan geld een aantal oorzaken hebben:

  • Je klanten betalen niet goed of
  • Je maakt geen of niet genoeg winst.

Je klanten betalen niet goed

Het kan altijd gebeuren dat een klant vergeet je factuur te betalen, zolang dit een uitzondering is, zal er niet veel aan de hand zijn. Wanneer meerdere klanten alsmaar (veel) te laat betalen, dan kan dit voor jou als ondernemer vervelende situatie opleveren.

Allereerst is het goed om naar je eigen facturatieproces te kijken. Kijk dan o.a. naar de betaaltermijn, hoe wordt de factuur verstuurd, wordt er automatisch een herinnering verstuurd? Maar denk ook eens na: maak je het de klant makkelijk om te betalen met bijvoorbeeld iDeal, of een andere betaalmethode waarmee de klant snel een betaling kan doen.

Als het facturatieproces in orde is dan kun je je klanten gaan evalueren. Je gaat dan kritisch kijken naar al je klanten en beoordelen of deze nog bij jou bedrijf passen. Of deze winstgevend zijn. Na deze evaluatie kun je een aantal conclusies trekken waarmee jij de volgende keuzes kan maken:

  1. Je doet niets.
  2. Je neemt afscheid van de klant.
  3. Je gaat het gesprek aan met de klant.

Wil jij hulp bij het evalueren van jouw klanten? Plan dan een winstgesprek met mij in …]

Je maakt geen of niet genoeg winst

Als je geen of niet genoeg winst maakt dan gebruik je waarschijnlijk de formule

“Omzet – Kosten = Winst”.

Hoewel deze formule klopt, werkt deze in de praktijk niet! Het zorgt er namelijk voor dat winst een restproduct is.

Doordat je chronisch geld tekort hebt, ga jij facturen betalen zodra jij van een klant geld hebt ontvangen, er blijft dan waarschijnlijk helemaal geen winst meer over. De uitkomst zal dan 0 zijn.

Daarom wordt binnen de ‘Profit First methode’ de formule aangepast

“Omzet – Winst = Kosten”.

Wiskundig is hier niets veranderd, maar gevoelsmatig is het een grote verandering. Het gaat om een heel andere mindset! Je gaat namelijk eerst winst reserveren van je omzet en met wat er overblijft ga je je kosten van je bedrijf betalen.

Deze formule zal wél gaan werken omdat Parkinsons Law zegt: “we benutten de beschikbare ruimte”. Dit wil zeggen dat het niet uitmaakt of je nu € 900 of € 1.000 te besteden hebt, je gaat het allemaal besteden. Simpelweg omdat die € 1.000 beschikbaar is.

Door van te voren goed na te denken over de winst die je wil gaan maken en de kosten die bij je producten of diensten horen heb je het begin van een winstplan.

Een winstgevend plan is een vertaling van jouw doelen en dromen, in cijfers.

Een winstgevend plan:

  • geeft vooraf inzicht of je plannen financieel haalbaar zijn,
  • geeft focus en
  • stuurt je naar winst.

Laat mij je helpen om meer winst uit je omzet te halen.